تاریخ انتشار : 28 فروردین 1400 - 21:28

جای خالی تدبیر این بار در کشت پیاز/ تلنبار شدن پیاز کشاورزان در هشتبندی میناب + فیلم

جای خالی تدبیر این بار در کشت پیاز/ تلنبار شدن  پیاز کشاورزان در هشتبندی میناب + فیلم
دیدن تصاویر بر باد رفتن ثمره 6 ماه تلاش کشاورزان هرمزگان در تولید پیاز، صحنه تلخی از نبود تدبیر در قطب کشاورزی خارج از فصل هرمزگان است که آه از نهاد هر آدمی بر می‌آورد!

کشاورزان هرمزگان در دهه‌های پیش به واسطه کشت خارج از فصل مطلوب و وجود امکان صادراتی از یک سو و قیمت مناسب محصول در بازار مناطق مرکزی، شمالی و غربی کشور از تمکن خوبی برخوردار بودند و حتی در سال‌های اوج خشکسالی نیز به مدد توسعه آبیاری مکانیزه توانستند محصولات خوبی را به بازار کشور عرضه کنند.

اما این روزها پخش کلیپ‌های مختلفی از دور ریز شدن بادمجان و پیاز تولیدی کشاورزان، آه از نهاد هر آدمی بر می‌آورد که چگونه ثمره کشت ۶ ماهه کشاورزان هرمزگانی یا در زیر آفتاب به هدر می‌رود و یا حتی از زمین‌های کشاورزی برداشت نشده است.

 چرا پیازها زیر آفتاب مانده است؟

برنامه‌ای برای صادرات این محصول به کشورهای مجاور نیز وجود ندارد و هزینه سنگین حمل و نقل و افزایش آن در سال‌های اخیر موجب شده تا عملا تمایلی برای انتقال آن به دیگر استان‌ها نیز نباشد و بسیاری از خودروهای سنگین و نیمه سنگین که در سال‌های پیش بار کشاورزی هرمزگان را از مزارع به کانون‌های اصلی عرضه و میادین میوه و تره‌بار شهرهای بزرگ کشور منتقل می‌کردند اکنون با اتهام قاچاق سوخت از کارت سوخت محروم شده‌اند و هزینه تأمین کامیون برای انتقال این محصولات نیز بالاست.

برنامه و تدبیری برای کشت اصولی نیست!

ابوطالب جوادی دبیر خانه کشاورز هرمزگان درباره علل این وضعیت می‌گوید: مدیریت اجرایی جهاد کشاورزی در کشور ضعیف است و این وضعیت در هرمزگان نیز وجود دارد به طوری که باید هدایت در تولید محصول به گونه‌ای باشد که کشاورزان مازاد نیاز و توان بازار و شرایط کشور کشت و تولید نکنند تا این چنین هزینه سنگینی به جامعه کشاورزی بدلیل عدم نرخ مناسب خرید تضمینی و خسارت ناشی از عدم برداشت متحمل نشوند.

بخوانید :  ششمین جشنواره سور، سرنا و زندگی در میناب برگزار می شود

وی افزود: البته برداشت همزمان محصول در جنوب کرمان و هرمزگان نیز دلیل دیگری بر انباشت سنگین پیاز در روزها و هفته‌های اخیر است و ممکن است در مورد دیگر محصولات نیز در هفته‌های آینده نیز تکرار شود. شرایطی که بشدت کشاورز را تحلیل برده و توان او را می‌کاهد و نگرانی فراوانی را در سطح جامعه کشاورزی پدید آورده است.

جهادکشاورزی باید تدبیر کند اما کو تدبیر؟

عباس رییسی از کشاورزان شرق هرمزگان که خود زیاندیده وضعیت پیاز در بازار امسال است، می‌گوید: محصولی که امسال کشت کردیم، از گونه خوب و پرمحصول پیاز بود و لذا بهره‌وری آن در هر هکتار بشدت افزایش یافت و از طرف دیگر الگوی کشت مناسبی هم هر ساله از سوی جهاد کشاورزی معرفی و ترویج و تشویق نمی‌شود که کشاورزان تکلیف خود را در این شرایط بدانند. 

وی خاطرنشان کرد: متولی بخش کشاورزی در کشور، وزارت جهاد کشاورزی است و این وزارتخانه باید رایزنی‌های لازم برای ایجاد امکان صادرات این محصول را انجام دهد و الا منِ کشاورز با ۷۰ یا ۱۰۰ تن محصول که نمی‌توانم برای پیاز خود بازار صادراتی پیدا کنم.

لینک کوتاه : https://sedayeminab.ir/?p=4368
  • کد خبر : 4368
  • نویسنده : صدای میناب
  • منبع خبر : فارس
  • 1941 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.