تاریخ انتشار : 15 آذر 1399 - 11:22
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان :

ثبت ۱۲۲۶ بیمار مثبت به اچ آی وی مثبت در هرمزگان/ بندرعباس و میناب در صدر

ثبت ۱۲۲۶ بیمار مثبت به اچ آی وی مثبت در هرمزگان/ بندرعباس و میناب در صدر
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان آخرین آمار مبتلایان به اچ آی وی مثبت (ایدز) در شش ماهه نخست سال جاری را ۱۲۲۶ نفر اعلام کرد.

دکتر محمود حسین پور صبح امروز(۱۵ آذرماه) در جمع خبرنگاران، افزود: براساس نرم افزار ورود داده های مراکز مشاوره بیماری های رفتاری و خروج بیماران غیر فعال که بیش از ده سال از آنها اطلاعی وجود ندارد بر اساس دستور العمل ابلاغی مرکز مدیریت بیماری ها تعداد بیماران در شش ماهه نخست سال ۹۹ ( ۱۲۲۶ نفر که شامل ۹۰۷ نفر مرد و ۳۱۹ نفرزن) به ثبت رسیده است. همچنین افراد تحت درمان فعال ۴۱۷ نفر و تعداد فوتی ها ۵۲۹ نفر است.

دکتر حسین پور بیشترین آمار مبتلایان اچ آی وی را به ترتیب شهرستان های بندرعباس، میناب، رودان، قشم، کیش، بندرخمیر، جاسک، سیریک، بندرلنگه عنوان کرد.

وی اظهار کرد: مهاجرپذیر بودن، رفت و آمد ها به کشورهای حاشیه و تاثیر آن بر ابتلا:با توجه به حضور نیروهای جوان و جویای کار در شغل های کاذب و فصلی و وجود آب و هوای مناسب در نیمه دوم سال بدون نیاز به وسایل گرمایشی و سرمایشی رفت و آمد ها به استان بیشتر شده است و با توجه به دوری از خانواده و تجرد احتمال رفتارهای پرخطر محافظت نشده وجود دارد.

دکتر حسین پور اضافه کرد: مصرف مواد مخدر و محرک با توجه به هم مرز بودن استان با کشورهای همسایه و احتمال ورود قاچاق مواد در اثر تاثیر این مواد و همچنین سفرهای کوتاه و بلند مدت برخی از جوانان شرق و غرب استان به کشورهای حوزه خلیج فارس و احتمال افزایش رفتارهای پرخطر دور از ذهن نیست.

معاون بهداشتی دانشگاه با اشاره ارتباط بین اچ آی وی/ایدز و کووید ۱۹ و همچنین آمار مبتلایان به کرونا در بین این بیماران تصریح کرد: با توجه به پایین بودن و نقص در سیستم ایمنی بیماران اچ آی وی /ایدز و استفاده مستمر از داروهای مختلف جهت درمان و در طول درمان وجود ریسک ابتلا به کووید ۱۹ در بین این بیماران را بالاتر می برد.

وی تعداد مبتلایان به کرونا از میان مبتلایان به اچ آی وی را ۱۱ نفر عنوان کرد و افزود: از این تعداد موارد مثبت کووید، ۲ نفر نیز فوت شده اند.

حسین پور در پاسخ به سوالی که آیا ایدز درمان دارد؟ گفت: درمان قطعی وجود ندارد ولی موثر ترین و بهترین راه پیشگیری از چرخه انتقال ویروس و افزایش طول عمر بیماران مصرف منظم داروهای آنتی وایرال اچ آی وی توصیه می شود.

رئیس مرکز بهداشت استان تصریح کرد: مراکز مشاوره بیماری های رفتاری (بندرعباس ،میناب ،رودان،قشم،کیش)، مراکز مشاوره مرکز ویژه سلامت زنان(بندرعباس)، مراکز گذری کاهش آسیب مردان و زنان(بندرعباس و میناب)، سرپناه های شبانه(بندرعباس) و مراکز جامع سلامت شهری و روستایی بر اساس ارزیابی ریسک خطر و مشاوره بعنوان مراکز ارائه دهنده تست تشخیص سریع اچ آی در استان معرفی شده است.

بخوانید :  موج اصلی بارندگی‌های شدید در هرمزگان یک‌شنبه و دوشنبه رخ می‌دهد/ مردم هشدارها را جدی بگیرند

وی اضافه کرد: بر اساس آخرین روش های آماری تخمینی ۲ هزار و ۴۵۱ نفر در استان مبتلا به اچ آی وی هستند؛ اما بر اساس نظام جامع مدیریت داده های الکترونیک اچ آی وی استان تا پایان شش ماهه نخست سال ۱۳۹۹ از بین افراد مبتلا به اچ آی وی شناسایی شده، ثبت و گزارش شده ۶۹۷ نفر زنده هستند (کل موارد ثبت شده از ابتدا تا کنون ۱۲۲۶ نفر بوده اند، که مرگ ۵۲۹ نفر آنها ثبت شده است) از این میان ۴۴۸ نفر با (پرونده فعال) برای دریافت خدمات به مراکز ارائه دهنده خدمت مراجعه می کنند و تعداد ۴۱۷ نفر تحت درمان قرار دارند.

دکتر حسین پور بیان کرد: اگر چه ۷۴ درصد کل موارد را مردان و ۱۸ درصد را زنان تشکیل می دهند، اما الگوی راه انتقال و درصد ابتلای زنان و مردان در سال های اخیر تغییر کرده است به گونه ای که از کل موارد شناسایی و گزارش شده در شش ماهه نخست ۱۳۹۹، ۴۷ درصد موارد ثبت را زنان و ۵۳ درصد آنها را مردان تشکیل می دهند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: ۳۵ درصد از کل موارد شناخته شده در زمان تشخیص در گروه سنی ۲۰ تا ۳۵ سال و ۶۵ درصد از کل موارد شناخته شده در زمان تشخیص در گروه سنی ۲۰ تا ۴۵ سال بوده اند که الگوی انتقال سنی در سال های اخیر تغییر تقریبا محسوسی نداشته است.

وی علل ابتلا به اچ آی وی در بین کل مواردی که از سال ۱۳۶۵ تاکنون در استان به ثبت رسیده اند به ترتیب، تزریق با وسایل مشترک در مصرف کنندگان مواد (۵۷ درصد) رابطه جنسی محافظت نشده (۳۱ درصد) و انتقال از مادر به کودک ( ۸ممیز ۱ دهم درصد) بوده است و راه انتقال در (۲ممیز ۱۰صدم درصد) از این گروه نامشخص مانده است.

حسین پور خاطرنشان کرد: راه انتقال خون از این موارد صفر درصد می باشد که مربوط به اجرای سیاست های پالایش خون توسط سازمان انتقال خون است. این در حالی است که در بین مواردی که در شش ماهه اول سال ۱۳۹۹ تشخیص داده شده اند راه احتمالی انتقال در ۲۷ درصد موارد اعتیاد تزریقی و استفاده از وسایل مشترک ،۶۴ درصد روابط جنسی محافظت نشده و صفر درصد انتقال از مادر به کودک می باشد و همچنین ۹ درصد راه ابتلا بیان نشده و هیچ مورد ابتلا جدیدی از طریق خون و فرآورده ای خونی ثبت نشده است.

لینک کوتاه : https://sedayeminab.ir/?p=3322
  • کد خبر : 3322
  • نویسنده : صدای میناب
  • منبع خبر : ایسنا
  • 1024 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.