تاریخ انتشار : 19 دی 1398 - 18:43
مدیرعامل آب منطقه‌ای هرمزگان

احتمال سر ریز شدن سدهای استقلال و شمیل و نیان در اثر بارندگی آتی

احتمال  سر ریز شدن سدهای استقلال و شمیل و نیان در اثر بارندگی آتی
مدیرعامل آب منطقه‌ای هرمزگان گفت: بر اساس پیش‌بینی‌ها پژوهشگاه هواشناسی وزارت نیرو سدهای استقلال و شمیل نیان در اثر بارندگی آتی سر ریز خواهند داشت.

به گزارش صدای میناب ، هوشنگ مولایی عصر پنج‌شنبه در ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان هرمزگان که در سالن جلسات استانداری هرمزگان برگزار شد، اظهار کرد: سد شمیل و نیان در حال حاضر ۵۸ میلیون متر مکعب ظرفیت دارد که ۴۰ میلیون متر مکعب امکان آبگیری در آن وجود دارد.

وی عنوان کرد: پیش بینی پژوهشگاه هواشناسی وزارت نیرو این است که در این سد ها سر ریز داشته باشیم و هماهنگی‌ها با فرمانداری‌ها در این خصوص نیز انجام شده است.

مولایی ابراز داشت: سد استقلال میناب ۶۸ میلیون آب دارد و ۱۷۳ میلیون ظرفیت آبگیری در این سد وجود دارد چون بخشی از حوزه آبریز این سد در استان کرمان است (۶۵ درصد) و در تمام حوزه‌های آبگیر این سد ۱۵۰ میلی‌متر بارندگی پیش‌بینی شده است انتظار می‌رود که آبگیری بسیار خوبی در این سد انجام شود و تا مقداری هم سر ریز داشته باشیم.

وی گفت: اگر در هنگام سیل میزان بارندگی بیش از انتظار بود امکان استخراج و رها سازی آب سد استقلال میناب وجود دارد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان هرمزگان خاطرنشان کرد: سد جگین ۱۶۴ میلیون ظرفیت دارد که ۵۶ میلیون متر مکعب از آن خالی است و پیش‌بینی می‌شود که پس از بارندگی، در این سد سر ریز داشته باشیم.

مولایی بیان داشت: سد سرنی که در حال حاضر ۷ میلیون آب دارد، ۵۳ میلیون ظرفیت خالی دارد و پیش‌بینی می‌شود سر ریز نداشته باشیم.

وی مطرح کرد: بر اساس آمار پژوهشگاه وزارت نیرو پیش‌بینی می‌شود صبح جمعه شهرستان‌های بندرلنگه، بندرخمیر، بندرعباس، میناب، قشم و سیریک تحت بارش قرار گیرند.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان هرمزگان گفت: پس از ساعت ۶:۳۰ روز جمعه در بستک ۳۰ میلی‌متر، بندرلنگه ۴۰ تا ۶۰ میلی‌متر، بندرخمیر ۶۰ میلی‌متر، بندرعباس ۶۰ تا ۱۰۰ میلی‌متر بارندگی در حوزه‌های آبخیزی پیش‌بینی شده است.

بخوانید :  نوبند گستر میناب و ستاره جوان بندر خمیر فینالیست شدند

مولایی تشریح کرد: شهرستان حاجی‌آباد تا غروب جمعه ۵۰ میلی‌متر، میناب ۶۰ میلی‌متر، رودان حدود ۵۰ میلی‌متر، قشم تا ۶۰ میلی‌متر، بشاگرد تا ۸۰ میلی‌متر و جاسک ۴۰ تا ۶۰ میلی‌متر بارندگی را تجربه خواهند کرد.

وی اذعان کرد: در روش شنبه بارش‌ها ادامه خواهد داشت به طوری که در شهرستان پارسیان ۶۰ میلی‌متر، بستک ۶۰ میلی‌متر، شهرستان بندرلنگه ۸۰ میلی‌متر، شهرستان بندر خمیر به خصوص رویدر ۱۲۰ میلی‌متر، شهرستان بندرعباس ۱۸۰ تا ۲۰۰ میلی‌متر، شهرستان حاجی‌آباد به خصوص احمدی و هماگ ۱۵۰ میلی‌متر، شهرستان میناب ۱۲۰ میلی‌متر، رودان ۱۲۰ میلی‌متر و شهرستان قشم ۱۰۰ میلی‌متر بارندگی داشته باشند.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان هرمزگان تصریح کرد: شهرستان حاجی‌آباد به ۱۵۰ میلی‌متر خواهد رسید که بالادست حوزه‌های آبریزی است که به بندرعباس سرازیر می‌شود و مشکلی نخواهیم داشت.

مولایی مطرح کرد: در حوزه سد جگین بشاگرد، بارندگی تا ۲۰۰ میلی‌متر افزایش پیدا می‌کند با توجه به اینکه کوهستانی است احتمال خسارت در ترددها وجود دارد. وضعیت سد جگین به گونه‌ای است که می‌تواند سیلاب‌ها را مهار کند.

وی عنوان کرد: بیشترین نگرانی از نظر پخش سیل و وقوع آن مربوط به بخش جاماش به خصوص جلابی است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان هرمزگان ابراز داشت: سه سال پیش ما این بارش را تجربه کردیم و حدود ۵۰ میلیون متر وارد شمیل و ۴۰ میلیون وارد رودخانه جاماش شد که به خوبی مدیریت شد.

لینک کوتاه : https://sedayeminab.ir/?p=932
  • کد خبر : 932
  • نویسنده : صدای میناب
  • منبع خبر : خبرگزاری مهر
  • 1014 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.